سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اکبر پایندان

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در گذشته ای نه چندان دور، برای راه اندازی یک انجمن احتیاج به دانش بسیار بالای برنامه نویسی بود. یا باید به افرادی که این اطلاعات را داشتند سفارش می دادیم و با صرف هزینه های گزاف، درنهایت به یک Forum یا انجمن نه چندان کار آمد به دستمان می رسید. 

اکنون راه های ساختن یک انجمن بسیار ساده شده اند و می شود بدون صرف هزینه های بسیار زیاد طراحی و برنامه نویسی، یک انجمن بسیار قوی و کار آمد را داشته باشیم. در این گزارش مراحل قدم به قدم ساخت یک انجمن را می خواهیم بررسی نماییم.
 از انجمن خود بر روی دامنه و هاست خود میزبانی کنید
1- در یک شرکت میزبان وب که PHP را پشتیبانی می کند اقدام به خریداری یک نام دامنه و فضای سایت (Host) کنید.

راه اندازی انجمن

برای راه اندازی یک انجمن، در اولین قدم احتیاج به یک میزبان یا Host داریم که بتوانیم دامنه یا آدرس انجمن خود را در آن ثبت کنیم. طراحی انجمن ها با زبان PHP صورت می پذیرد. پس رایانه میزبان انجمن باید توانایی پشتیبانی از PHP را داشته باشد. شرکت های بسیاری در زمینه ارائه خدمات میزبانی از وب وجود دارند که هاست رایگان با قابلیت پشتیبانی از PHP ارائه می دهند.
2- نرم افزار انجمن را دانلود کنید


راه اندازی انجمن

نرم افزار های زیادی به صورت کد باز (Open Source) برای انجمن ها وجود دارد.سعی کنید نرم افزاری را دانلود کنید که از جوامع مجازی پشتیبانی کند و همچنین دارای طراحی و برنامه نویسی دقیق و قدرتمند باشد. برای یافتن SMF یا کد انجمن، کافیست  به سایت گوگل مراجعه کرده و واژه دانلود انجمن را جستجو کنید. 
3- یک FTP Client دانلود کنید



راه اندازی انجمن


پس از ثبت هاست و دامنه و نیز دانلود برنامه انجمن، احتیاج به یک برنامه دارید که بتوانید فایل های انجمن را بر روی هاست خود ارسال کنید.یکی از برنامه های ساده و کار آمد در این زمینه FileZilla است. کار با این برنامه بسیار ساده است. کافسیت وارد هاست خود شوید و یک حساب FTP بسازید. سپس با استفاده از آن حساب می توانید به FTP هاست خود متصل شوید.
4-پایگاه داده (DataBase) را در هاست خود بسازید

راه اندازی انجمن


همان طور که از نام پایگاه داده بر می آید، تمام اطلاعات سایت یا انجمن بر روی آن نگهداری می شود. نام کاربری افراد، عکس ها، تصاویر، آرشیو و…. برای ساختن پایگاه داده، وارد هاست خود شوید و از قسمت DataBase گزینه ساختن جدید DB را بزنید و پایگاه جدید داده های خود را بسازید.

5- تنظیمات انجمن خود را انجام دهید


راه اندازی انجمن

به آدرس www.expamle.com/forumdirectory/install.php بروید. مراحل نصب و تنظیم انجمن خود را کامل کنید. توجه کنید که به جای واژه example باید نام دامنه خود را که در مرحله اول ثبت کردید را وارد نمایید.
6- اگر از phpBB استفاده می کنید:


راه اندازی انجمن


مجدد FTP Client را باز کنید و در فایل های انجمن خود، فایل config.php را پیدا کنید. سپس روی آن کلیک راست (Right Click)کرده و Properties را بزنید. در در قسمت Numeric value عدد 666 را وارد نمایید.
7-پاک سازی کنید

راه اندازی انجمن

پوشه Install را از فضای هاست خود پاک کنید که فضای بیشتری در آن باقی بماند.
8-وارد انجمن شوید و تنظیمات خود را انجام دهید


راه اندازی انجمن


به آدرس www.example.com/fprumdirectory/index.php بروید و وارد سایت شوید و در قسمت مدیریت انجمن، تنظیمات خود را انجام دهید. فراموش نکنید که در ابتدای راه اندازی انجمن، کسی آن را نمی شناسد. پس به تبلیغات و معرفی انجمن خود بپردازید.

 


 در نهایت همیشه انجمن خود را به روز نگه دارید و مطالب جذاب را در آن قرار دهید و به تبادل لینک بپردازید.




منبع : yjc.ir