سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اکبر پایندان

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور که می‌دانید در عصر امروز بسیاری از کارهای مهم و ضروری از طریق اینترنت انجام می‌شود؛ خریدهای اینترنتی، انتقال وجه، رد و بدل کردن اطلاعات و تصاویر خصوصی و … از این رو هک شدن اکانت‌های اینترنتی شما می‌تواند زیان‌های بزرگ و غیرقابل جبرانی را برایتان در پی داشته باشد. پس بهتر است جهت حفظ امنیت خود در فضای مجازی به نکات زیر توجه کنید.
با این ترفندها امنیت خود را در فضای مجازی دو چندان کنید + آموزش
 
پسورد های خود را مطمئن و ایمن کنید
 شاید شنیده باشید که رایج ترین پسورد ها عباراتی مانند "password" و اعدادی مانند 1234 است. اگر شما اکانتی با این رمز دارید بهتر است قبل از خواندن  این گزارش سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید! پسورد هایی مانند: شماره تلفن، کدپستی، شماره شناسنامه، کدملی، نام خودتان و رمزهایی از این قبیل نیز به هیچ عنوان امن و مطمئن محسوب نمی شوند.
پسورد هایی را که انتخاب می کنید بهتر است شامل هر سه گروه حروف کوچک، حروف بزرگ و اعداد باشند. در کلمه مورد نظرتان به صورت تصادفی از حروف بزرگ استفاده کنید و در صورت امکان اعداد و علائم را جایگزین حروف کنید. 
با این ترفندها امنیت خود را در فضای مجازی دو چندان کنید + آموزش
یک روش دیگر هم وجود دارد که برای کاربران ایرانی بسیار مفید است، کیبورد را روی زبان انگلیسی تنظیم کنید اما فکر کنید که در حال فارسی تایپ کردن هستید،حال عبارت فارسی موردنظر خودتان را بدون تغییر زبان کیبورد تایپ کنید. این روش علیرغم امنیت بالا یک مشکل دارد که ممکن است در کیبورد های مختلف جای حروف فارسی متفاوت باشد و یا بخواهید در گوشی یا تبلت پسورد خود را وارد کنید و در وارد کردن پسورد دچار مشکل شوید. البته اگر عبارت کوتاهی باشد احتمالا پس از مدت کوتاهی آن را حفظ می شوید.
یک نکته مهم دیگر این است که به هیچ عنوان از یک پسورد برای چند اکانت استفاده نکنید؛ چرا که اگر یکی از آنها هک شد تمامی اطلاعات و اموال خود را به باد خواهید داد!
سؤال های امنیتی را عمداً اشتباه پاسخ دهید
 حتما می دانید که در برخی سایت ها پس از انتخاب پسورد باید یک سوال امنیتی انتخاب کرده و به آن پاسخ دهید تا در صورتی که پسوردتان را فراموش کردید بتوانید با دانستن پاسخ آن سوال پسوردتان را تغییر دهید. اما اگر از آن دسته افراد اجتماعی هستید که در فیس بوک نیز فعالیت زیاد دارید پیدا کردن پاسخ این که اولین معلمتان چه کسی بوده و یا نام عموی مورد علاقه تان چیست اصلاً برای یک هکر یا حتی کاربر عادی دشوار نیست.اما چاره چیست؟ 
با این ترفندها امنیت خود را در فضای مجازی دو چندان کنید + آموزش


به گفته یکی از متخصصان به هیچ عنوان به این سوالات پاسخ مستقیم ندهید. به طور مثال برای پاسخ سوال عموی مورد علاقه تان می توانید هدیه ای را که عمویتان به شما داده است را وارد کنید. به این ترتیب هم شما پاسخ را به یاد خواهید داشت و هم هکر ها به هیچ عنوان به این پاسخ دست پیدا نخواهند کرد.

استفاده مداوم از HTTPS
 همانطور که می دانید پروتکل HTTPS یک پروتکل امن است که در بیشتر سایت های معتبری مانند گوگل، فیس بوک، توئیتر و … به کار می رود. این پورتکل یک فایده امنیتی مهم دارد و آن این است که تمامی ارتباطات شما را با سرور رمزگذاری می کند و به این ترتیب اگر هکری به شبکه وای‌فای خانگی شما نفوذ کرد به هیچ عنوان نمی تواند اطلاعات رد و بدل شده شما را بخواند. استفاده از این پروتکل در کافی نت ها و وای‌فای های عمومی مانند دانشگاهها بسیار حیاتی است.
 
افزونه هایی هستند که می توانند به صورت خودکار سایت های پشتیبانی کننده از این پروتکل را شناسایی کرده و به صورت خودکار پس از تایپ سایت مورد نظر شما را به نسخه HTTPS آن منتقل کنند.  تنها کافیست HTTPS را در جستجوی افزونه های مرورگر خود وارد کنید تا لیستی از آنها را پیدا کنید. به طور مثال برای فایرفاکس HTTPS Finder این کار را برایتان انجام خواهد داد.
با این ترفندها امنیت خود را در فضای مجازی دو چندان کنید + آموزش
لاگین ها را دو مرحله ای کنید
 سایت هایی مانند:فیس بوک و گوگل این قابلیت را دارند که برای ورود به اکانت علاوه بر رمز عبور، کدی را به گوشی شما پیامک کنند تا پس از وارد کردن آن در سایت بتوانید به اکانتتان دسترسی پیدا کنید. به این ترتیب هربار باید به جز پسورد کد پیامک شده را نیز وارد کنید.
هشدار های ورود را فعال کنید
 سایت هایی مانند: فیس بوک و گوگل اگر متوجه شوند که از آی پی های مختلفی تلاش برای ورود به اکانت انجام می شود به صورت خودکار یک پیامک برایتان ارسال می کنند و بضعی مواقع از ورود کاربران با آی پی های مشکوک جلوگیری می کنند. این قابلیت را می توانید حساس تر کنید و در فیس بوک تنظیم کنید که در صورت ورود از آی پی مشکوک بلافاصله به شما اطلاع داده شود.
با این ترفندها امنیت خود را در فضای مجازی دو چندان کنید + آموزش

از آدرس ایمیل محرمانه استفاده کنید
 همیشه سغی کنید یک آدرس ایمیل خاص داشته باشید که آدرس آن را تنها در اختیار دوستان و آشنایان قابل اطمینانتان قرار دهید و برای حساب های بانکی حساس خود نیز از آن استفاده کنید. به این ترتیب اگر پسورد ایمیلتان با ایمیل های دیگر مشترک است کمی ایمن تر خواهید بود. همچنین سعی کنید تمامی ایمیل هایی را که حاوی پسورد های مختلف سایت های متفاوت برایتان ارسال شده است را هر چه سریع تر حذف کنید.
پسورد های خود را مدیریت کنید
 یک برنامه مدیریت پسورد مانند 1Password می تواند علاوه بر آنکه پسورد های پیچیده تان را برایتان به صورت خودکار وارد کند بلکه به صورت خودکار برای تعویض پسورد به شما هشدار می دهد.این برنامه با سیستم عامل های ویندوز، مک، iOS و اندروید سازگار است و می توانید همواره و هر کجایی به آن دسترسی داشته باشید. برنامه های مشابهی نیز وجود دارند که از جمله آنها می توان به KeePass، LastPass و Clipperz اشاره کرد.
چند نکته کوتاه دیگر باقیست که خوب است به آنها اشاره کنیم:
-برخی فروشگاه های اینترنتی می توانند اطلاعات حساب های شما را در صورت تمایل ذخیره کنند تا برای پرداخت های بعدی راحت باشید. پیشنهاد ما این است که این کار را به هیچ وجه انجام ندهید، چرا که حتی سایت های بزرگی مانند آمازون نیز گاهی اوقات هک می شوند.
- بر روی گوشی ها و کامپیوترتان رمز بگذارید: اگر گوشیتان را گم کنید و یا کسی آن را بدزدد تمامی پسورد های وارد شده در سایت های مختلفی که با آن گوشی مرور کرده اید در معرض خطر قرار می گیرد. پس بهتر است گجت هایتان را رمز گذاری کنید تا حداقل دزد یا هکر مجبور شود گوشیتان را ریست کند.
- نسخه پشتیبان آفلاین از اطلاعات مهمتان داشته باشید. اگر اطلاعات مهم و حیاتی در اکانت ایمیلتان دارید خوب است یک نسخه از آن را در سیستمتان نیز داشته باشید که اگر کنترل اکانتتان را از دست دادید لازم نباشد از صفر شروع کنید.
- اکانت هایتان را لینک نکنید. بله، لینک کردن فیس بوک، توئیتر، جی‌میل و … در ایمیل جدید Outlook می تواند شما را از چک کردن سایت های مختلف خلاص کند اما همچنین در صورت هک شدن ایمیل جدیدتان تمامی اطلاعات ارزشمندتان را به صورت آماده و یکجا در صورت هکر قرار داده اید.
منبع : yjc.ir