سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اکبر پایندان

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ اسب تروآ که تروجان نیز نامیده می‌شود نوعی از بدافزارها هستند که توسط خود کاربر روی کامیپوتر هدف نصب می‌شوند چون به ظاهر هیچگونه مشکلی ندارند و برای یک کار معمولی نصب می‌شوند. در صورتیکه این بدافزارها معمولاً اقدام به ایجاد یک درپشتی در سیستم عامل می‌کنند و راه را برای ورود هکرها باز می‌کنند.
 
لغت تروجان از افسانه‌ایی یونان به نام جنگ تروجان گرفته شده است. در این افسانه یونانی‌ها اسب‌هایی چوبی به عنوان هدیه برای دشمن می‌فرستند. در حالی که درون این اسب‌های چوبی تعدادی سرباز قرار گرفته بودند. به محض ورود هدایا به درون قلعه سربازهای یونانی از اسب‌های چوبی خارج می‌شوند و درب قلعه را برای ورود دیگر سربازان باز می‌کنند.


 


هکرها از این طریق می‌توانند به راحتی به سرقت اطلاعات روی کامپیوتر بپردازند و یا اینکه از کامپیوتر هدف به عنوان طعمه برای ارسال هرزنامه‌ها استفاده کنند. تروجان‌ها برنامه‌هایی به ظاهر بی خطر هستند که برای رسیدن به اهدافشان باید حتماً توسط کاربر روی کامپیوتر نصب شوند. از این رو تروجان‌ها اغلب در قالب نرم افزارها و بازی‌های کم حجم و گاهی آنلاین (که برای بازی کردن نیاز به نصب پلاگین‌هایی روی رایانه دارند) ارایه می‌شوند.

تروجان‌ها از این رو با ویروس‌ها تفاوت دارند که خود تکثیر نیستند و فقط به ایجاد راه نفوذ فکر می‌کنند. ابته نوعی از تروجان‌ها به نام تروجان مخرب نیز وجود دارند که شباهت زیادی به ویروس‌ها دارند چون وظیفه اصلی آنها تخریب و حذف فایل‌ها می‌باشد.


 


یکی از راه‌هایی که تروجان‌ها برای نفوذ به رایانه هدف استفاده می‌کنند باز کردن پورت 21 کامپیوتر (پورت ارسال اطلاعات) و اجازه به مهاجمان برای استفاده از FTP (پروتکل ارسال اطلاعات) می‌باشد. آنتی ویروس‌ها اغلب قادر به شناسایی تروجان‌ها نیستند. البته نرم افزارهایی تحت عنوان Trojan remover وجود دارند که تروجان‌هایی که تاکنون شناسایی شده‌اند را در دیتابیس خود دارند و با بررسی سیستم شما می‌توانند آنها را شناسایی کنند.

تروجان‌ها معمولاً به وسیله دانلود ناخواسته و یا نصب بازی‌های آنلاین یا برنامه‌های تحت شبکه به کامپیوتر هدف دسترسی پیدا می‌کنند. پس توجه داشته باشید که راه اصلی پیشگیری از آلوده شدن به این نوع از بدافزارها نصب نکردن نرم افزارها و بازی‌های اینترنتی فراوانی است که این روزها در سایت‌های مختلف وجود دارند. با دریچه فناوری اطلاعات و آشنایی بیشتر با بدافزارهای رایانه‌ای همراه باشید.

 

 

منبع: yjc.ir